Van Kruger tot Swaziland tot Indische Oceaan - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Robert en Irene - WaarBenJij.nu Van Kruger tot Swaziland tot Indische Oceaan - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Robert en Irene - WaarBenJij.nu

Van Kruger tot Swaziland tot Indische Oceaan

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Robert en Irene

02 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Komatipoort

Na 3 nachten in het prachtige Krugerpark (echt een aanrader!) zullen we dit deel van de reis achter ons moeten laten. Maar zolang we nog geen luipaard gezien hebben, hebben we een goed excuus om nog eens terug te gaan ;-). Vandaag gaan we naar Komatipoort, net buiten het Krugerpark. Ook hier komen we weer in een prachtig guesthouse, met zwembad dus daar maken we heerlijk gebruik van. Lekker relaxen en genieten van het heerlijke eten, zoals krokodil en springbok ;-). Bedtijd in Zuid-Afrika is voor ons trouwens meestal tussen 20u en 21u ;-) door de volle dagen en het vroege opstaan is dit al zeer laat. We maken een mooie route naar en door Swaziland, langs de Maguga dam en door de bergen. Bij de grensovergang is het behoorlijk druk, niet met auto's maar vooral met voetgangers. Je krijgt een briefje voor stempels, gaat dan eerst naar balie 1 voor paspoort stempels en een stempel op t briefje, vervolgens loop je naar de balie ernaast en krijg je nog een stempel op t briefje. Dan stap je in de auto, rijd je een stukje en geef je t briefje af aan de douane. De douane van zuid-afrika heb je dan gehad en 100m verder doe je precies hetzelfde voor de douane van Swaziland. Dit kost dus nog wel even wat tijd ;-). Na wat zandwegen komen we aan bij de Mlilwane Wildlife Sanctuary waar we weer omringd zullen zijn door wrattenzwijnen, herten, antilopen, krokodillen en nijlpaarden en slapen in een beehive hut. Vanavond hebben we genoten van 'pork' en 'wildebeast' om toch eens wat anders te proberen. Na een wat stormachtige nacht vertrekken we naar St Lucia. Eerst natuurlijk weer door Swaziland en langs de grensposten (wat nu veel sneller gaat aangezien hier geen voetgangers de grens overgaan) en vervolgens zie je het landschap veranderen als we steeds dichter bij de Indische Oceaan komen...