Kilometervreters - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Robert en Irene - WaarBenJij.nu Kilometervreters - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Robert en Irene - WaarBenJij.nu

Kilometervreters

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Robert en Irene

08 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Ja ja, het is winter hier in Addo, ongeveer 80km rijden vanaf Port Elizabeth (een heel Engels ogende stad). Addo is zo klein dat als je 2x met je ogen knippert, je het dorp mist. Het centrum bestaat uit 3 winkeltjes (waarvan 1 supermarktje) en aan de overkant een politiebureau en verder zie je veel bomen, citrusvelden en landweggetjes. Aangezien we een vroege vlucht hadden, kwamen we al om half 11 aan bij onze b&b Chrislin. Hier slapen we 2 nachten in een luxe hutje omringt door vele sinaasappelbomen. Maargoed even terugkomen op de winter hier... Het is iets boven de 20 graden en iedereen loopt met dikke winterjassen, sjaals en mutsen pratend over hoe koud het is. Persoonlijk zou ik heel wat over hebben voor 'winters' als deze ;-).
S middags hebben we nog een 'Sundowner'-game drive gedaan in Addo Elephant park en hier mochten we vele olifanten, buffels, antilopen en gnoes aanschouwen. Nu echt onze laatste game drive in een natuurpark. We beginnen wat te wennen aan het van dichtbij zien van deze dieren en dan is het tijd om te stoppen ;-).
S avonds hebben we heerlijk gegeten bij Hazels, een organische restaurant met echt heel goed en lekker eten wat zij zelf verbouwen.
Na een goede nacht en voor ons doen uitslapen (7.30u de wekker) maken we ons klaar voor wat meer actievers. Zuid-Afrika is zo divers dat wij niet achter kunnen blijven dus vandaag gaan we niet achterin zitten maar zelf rijden op quads. Langs verschillende velden vol met citrusvruchten, zandweggetjes en een riviertje scheuren wij voorbij. Zelfs het riviertje oversteken hoort hierbij. Bruin van het zand (helaas niet van de zon) keren we weer terug. S middags doen we lekker rustig aan bij de B&B.
De volgende dag vertrekken we na het ontbijt want de rit naar Oudtshoorn is ongeveer 385km en om 15u hebben we een hike gepland staan. Tijdens de rit komen we weinig bijzonders tegen. Het is grappig hoe makkelijk je aan de stilte en rust kan wennen: soms zie je tientallen kilometers geen auto en als je er dan 3 in 5min ziet heb je het gevoel dat het druk is ;-).
La Plume is een guesthouse net buiten Oudtshoorn (in Volmoed) en omgeven door struisvogelfarms. We hebben een grote kamer en alles is in Victoriaanse stijl (zie foto's).
Om 15u pikken we Charlie op bij een benzinestation hier vlakbij. Normaal doen ze de hikes s ochtends maar aangezien wij de volgende ochtend weer op tijd weg moeten ivm een lange rit zijn ze bereid nu nog een korte hike te doen. Onze gids weet ons veel te vertellen over de Swartsbergpass en de omgeving. Het uitzicht is prachtig! Alleen moeten we uitkijken dat we niet van de bergtoppen geblazen worden als we wat foto's nemen. Als we stoppen bij een paar huisjes, kunnen we een stukje rondlopen en laat Charlie ons wat planten, bomen en fossielen zien. Daarnaast hebben we veel geleerd over de "blommetjes", "klipspringerkjies" en "afslankdakkjies" van auto's :-p. De taal hier blijft leuk!
Als we weer terugkomen in Oudtshoorn is het tijd voor het diner en natuurlijk moeten we hier 'Ostrich' (struisvogel) proberen ;-).

• 08 Juni 2014 - 16:47

Jan:

Jullie hadden beter hier kunnen blijven hier is het 30gr
    Zo te zien hebben jullie een druk programma met leuke lodges
    Veel liefs en gr janneke en Jan